Ефективне спілкування – як засіб самовираження

97

Ми кожен день спілкуємося з безліччю людей. Багатьом з нас знайома ситуація, коли під час обговорення якого-небудь питання виникає відчуття, що співрозмовник не виявляє належного інтересу до бесіди. Це викликає закономірне невдоволення і роздратування. Виникли негативні емоції заважають сприймати інформацію. Люди перестають розуміти один одного. Знайома ситуація, чи не правда?

Тому уміння втягнути в розмову співрозмовника і зацікавити його допомагає відчувати себе вільно скрізь: на роботі, вдома, в колі друзів. Ефективне спілкування допомагає реалізувати себе як особистість. У підсумку, можна добитися кар’єрного зростання, створити сім’ю, в якій буде панувати гармонія, у дружньому колі бути завжди бажаним гостем.

Як навчитися спілкуватися

На жаль, цьому не вчать у школі. Комусь пощастило, і потрібні знання були отримані в дитинстві від батьків, а хтось відвідує тренінги, де під керівництвом досвідчених фахівців відпрацьовуються особистісні навички ефективного спілкування. У кого немає такої можливості, самостійно розвивають свої здібності. Існують певні правила, дотримання яких допоможе оволодіти нелегку науку спілкування:

• Необхідність встановити контакт із співрозмовником. Адже не тільки ви хочете бути почутим, але і він. Кожен має право висловити свою точку зору. У цьому випадку рекомендується вести розмову в такому ж темпі, як його веде той чоловік, з яким ви розмовляєте. Бажано навіть прийняти аналогічну позу, як він.

• Величезну роль грає невербальне спілкування, а саме жести і міміка, за допомогою яких можна показати свою реакцію. Вони за значущістю не менш важливі, ніж слова. Один погляд або жест може багато чого сказати про людину.

• Інформацію потрібно повідомляти по суті і дотримуючись послідовність. Часто буває так, що багато часу йде на поверхневі судження, замість ясного конкретного викладу суті. Чим менше буде довгих складних фраз і загальних слів, тим більше шансів досягти взаємного розуміння. А для цього самому необхідно визначитися, яка мета повинна бути досягнута в результаті розмови.

• Під час розмови не варто перебивати мовця критикою або якими-небудь рекомендаціями. Для початку потрібно, як мінімум, переконатися, що вас точно зрозуміли. Наприклад, задайте питання типу: “ Ти ж розумієш, про що я сказав?“ Якщо співрозмовник все-таки не розуміє вас, постарайтеся донести свою думку іншими словами, може бути є сенс по-новому сформулювати свою позицію.

• У процесі спілкування не можна пасивно сприймати інформацію співрозмовника, адже він підсвідомо реагує на те, яке ж думку справляє на вас. Слід показати мовця словами, жестами або мімікою, що ви уважно слухаєте його і розумієте про що йде мова. Якщо щось незрозуміло, потрібно уточнити цей момент в розмові.

• У процесі спілкування слід звертати увагу не тільки на текст, але і на контекст і підтекст. Адже ефективне спілкування передбачає сукупність таких понять, як: текст, тобто слова, які ми використовуємо; контекст – точка зору мовця; підтекст – мотивації та емоції, які присутні в излагаемом тексті. Спілкування – це не тільки слова, але і проникливість, обізнаність, розуміння.

• Дуже важливо визначити інтереси тієї людини, з яким ви розмовляєте, щоб знайти спільну перспективу або об’єднують мотивації. Це необхідно для досягнення згоди та взаєморозуміння.

Оволодіння навичками спілкування надасть можливість впевнено розмовляти з іншою людиною, незважаючи ні на які перешкоди і не відчуваючи при цьому дискомфорту, а також впевнено починати розмову і припинити його у потрібний момент. Найголовніше – ви завжди зможете досягати поставлених цілей.