Маркетинг: функції, цілі і стратегії

135

Маркетинг: функції, цілі і стратегії

Визначень маркетингу сьогодні існує більше тисячі. Чому? Справа в тому, що кожен уявляє його по-своєму, через власний фокус сприйняття. Однак незважаючи на безліч альтернативних думок, суть маркетингу не змінюється. Вона полягає в тому, щоб найбільш повно задовольнити споживчі потреби і, природно, отримати у результаті цього максимально можливий прибуток.
Що таке маркетинг?

Класичне визначення маркетингу належить засновнику його теорії Філіпу Котлеру. Відповідно до його формулювання, маркетинг являє собою вид діяльності людини, яка спрямована на задоволення його потреби і потреб за допомогою обміну. І більшість дослідників і маркетологів у наш час визначають маркетинг саме так.

Саме слово “маркетинг” походить від англійського слова market (ринок). Але в глобальному розумінні – це філософія управління організацією, згідно з якою вирішення проблем споживача і задоволення його потреб виступає гарантією отримання прибутку підприємством і приносить користь всьому суспільству в цілому.

Трохи історії

Незважаючи на те, що відносини обміну виникли на зорі людської історії, становлення маркетингу як наукової дисципліни почалося тільки в тридцятих роках минулого століття після західній «великої депресії».

З цього приводу, зрозуміло, є й інші думки. Наприклад, Пітер Друккер вважав, що маркетинг з’явився в Японії, ще в сімнадцятому столітті, коли пан Міцуї відкрив у Токіо магазин, асортимент якого був орієнтований на покупців.

На заході в середині дев’ятнадцятого століття про маркетинг серйозно заговорив Сайрус Маккормік, зазначивши, що маркетинг має стати ключовим напрямом діяльності будь-якого підприємства. Їм були створені такі наукові напрями, як дослідження споживчого ринку, цінова політика і сервісне обслуговування.

У США маркетинг почав розвиватися як академічна наука. Його почали викладати з університетської кафедри на зорі минулого століття. Тому Америку прийнято вважати батьківщиною сучасного маркетингу.

Сьогодні дослідники виділяють в історії маркетингу кілька важливих періодів:

• продажу;
• виробництва;
• маркетингу як такого;
• маркетингових взаємин.
Цілі і функції маркетингу

Вважається, що маркетинг як ринковий інструмент виконує кілька функцій, зокрема:

• аналітичну;
• виробничу;
• збутову;
• управлінську;
• комунікативну;
• контролюючу.

Таким чином, маркетингові функції являють собою окремі напрямки маркетингової діяльності і визначають цілі маркетингу. Специфічна спрямованість діяльності організації визначає доцільність тієї чи іншої маркетингової функції.

В ідеальному варіанті виконання всіх цих функцій має бути метою будь-якого комерційного підприємства. Але, на жаль, так виходить не завжди. Тому маркетингові цілі часто називають альтернативними.

Проте немає межі досконалості, тому завжди можна пройти курси маркетингу, щоб напрацювати відсутні навички.

Популярні маркетингові стратегії

Перш ніж обрати маркетингову стратегію організації, необхідно проаналізувати її зовнішню і внутрішню середу, виявити її слабкі і сильні сторони, тобто провести SWOT-аналіз.
Маркетингова стратегія – це комплекс стратегічних пріоритетів підприємства, що використовуються для її досягнення ринкових цілей. Тому вибирати стратегію необхідно дуже продумано, щоб у майбутньому вона не обмежувала управлінську діяльність фірми.
Як класифікуються маркетингові стратегії?

Відомо кілька ознак, за якими групуються маркетингові стратегії:

• залежно від стану ринку і продукції;
• по відношенню до конкуруючих підприємств;
• в залежності від положення фірми на ринку.

Маркетингові стратегії, які класифікуються в залежності від стану ринку та продукції вважаються найбільш узагальнюючими. Ринок прийнято ділити на дві складові:

• існуючий – розвинений в даній місцевості і привернув достатню кількість споживачів;
• новий – він поки що не склався або про нього ще нічого невідомо.

Таку ж класифікацію можна застосувати і відносно продукції або послуг. Тобто, вони можуть бути наявними і відомі або новими, про які не знають споживачі.

Найбільш популярні маркетингові стратегії

1. Проникнення на споживчий ринок. У цьому випадку винаходити велосипед не потрібно, можна перейняти вже наявний досвід роботи в цьому напрямку у інших компаній. Таку стратегію використовують підприємства, які розширюють коло своєї діяльності.
2. Залучення нових споживачів шляхом розширення території впровадження продукції або залучення нових споживчих груп.
3. Створення унікальної продукції, необхідної споживачу. Стратегія дуже ризикована. Але у разі успіху такий маркетинговий хід приносить величезний прибуток.
4. Розширення діяльності компанії. Виробництво принципово нового товару і вихід на новий ринок. Стратегія не менш ризикована, ніж попередня, але менш прибуткова.

Ще виділяють оборонні і наступальні стратегії по відношенню до конкуруючих підприємств.