Як правильно спілкуватися з людьми

78

Взаємодія в людському суспільстві передбачає постійне спілкування. Саме до нього люди вдаються, будуючи будь-які види відносин. Напевно, кожна людина не раз замислювався, як правильно спілкуватися з людьми?

Ні для кого не секрет, що в діалозі мають значення не тільки слова. Невербальні засоби передачі інформації — жести, міміка, пози — також несуть певний сенс. Вони здатні розташувати співрозмовників один до одного, або навпаки, привести до зайвої конфронтації. Контролюючи власну поведінку, можна надавати своїм словами велику емоційну забарвлення, роблячи розмову насиченішим і інформативніше.

Давайте розглянемо питання Як правильно говорити? більш детально. В уміння вести бесіду входить кілька навичок: можливість управляти конфліктом, здатність продуктивно вести переговори, володіння повною мірою ораторським мистецтвом. Всі їх можна придбати, маючи відповідне бажання і приклавши деякі зусилля.

Психологія спілкування базується на таких принципах:

• Відхід від категоричного «ні». Будь-який співрозмовник знає, що дуже неприємно чути незгоду зі своїми логічними доводами. А адже дуже часто люди, навіть погоджуючись, вимовляють фрази, що містять протиставлення: «ні, тут все зрозуміло, але…». Значно розумніше спочатку заявити про свою згоду з деякими пунктами мовлення співрозмовника, а потім прояснити залишаються нюанси. Фраза «я згодна, але…» буде звучати набагато м’якше. А повага до чужої думки допоможе знайти рішення багатьох складних міжособистісних проблем.

• Знаходження «на одній хвилі» з співрозмовником. Хороший слухач легко вловить емоційний стан будь-якого, навіть незнайомої людини, визначить його статус і звичний лексикон. Використовуючи ці знання, можна легко почати копіювати жести опонента, викликаючи додаткову довіру до себе. Однак, потрібно акуратно користуватися цим прийомом: помітивши гру, людина «закриється».

• Надання інформації в найбільш зручній для співрозмовника формі. Людей приваблює впевненість у своїх словах. Крайня емоційність або надмірна сухість заважають адекватному сприйняттю інформації. Те ж саме можна сказати і про зайвою або відсутньою жестикуляції, некомфортною гучності голосу та нерозбірливість мови, використання неформальної лексики. Розмова має бути приємним для обох сторін, в іншому випадку він може призвести до виникнення конфлікту.

• Контроль за власною мімікою. Часом саме вираз очей і обличчя здатне видати справжні думки і почуття людини. Контролювати лицьові м’язи практично неможливо, а от тримати в узді думки і емоції можуть майже все. Тому кожен має право вирішувати, які з них відкрити співрозмовнику, а які краще залишити при собі. Не варто плутати почуття і емоції. Перші мають довготривалу природу, а останні завжди продиктовані ситуацією.

Цей звід правил суттєво полегшить спілкування з будь-якими людьми, знизить гостроту і частоту конфліктів. Хороший слухач, адекватно сприймає співрозмовника, без праці прихилить його до себе за лічені хвилини. Якщо ж ці норми будуть використані всіма сторонами діалогу, то всі співрозмовники зможуть висловити свої міркування і спільними зусиллями прийти до згоди, уникнувши непотрібних суперечок і недомовок. Все це призведе до того, що спілкування стане більш ефективним і приємним.